Τι είναι η εξάτμιση
Με τον όρο εξάτμιση γενικότερα εννοούμε την μετατροπή ενός υγρού σε αέριο. Για τα αυτοκίνητα είναι εκείνο το εργαλείο που σκοπό έχει την διοχέτευση των αναθυμιάσεων του κινητήρα στην ατμόσφαιρα.
Η εξάτμιση είναι απαραίτητο χαρακτηριστικό του αυτοκινήτου γιατί μειώνει τον θόρυβο των αερίων που παράγει. Θα το διαπιστώσετε αν τρυπήσει η εξάτμισή σας! Εσωτερικά της θα βρείτε ένα σετ σωλήνων ή τρυπών που λειτουργούν ως “μουσικά όργανα” και είναι σχεδιασμένοι για να μειώνουν στο ελάχιστο δυνατό τους θορύβους της μηχανής
Καταλύτης
Ετυμολογία της λέξεως: « Καταλύτης είναι η ουσία που με την παρουσία της διευκολύνει μία χημική αντίδραση, χωρίς όμως να λαμβάνει μέρος στην συγκεκριμένη αντίδραση ».
Στην περίπτωση του αυτοκινήτου, η χημική αντίδραση είναι η ένωση του οξυγόνου με τα προϊόντα της ατελούς καύσης που γίνεται στο θάλαμο καύσης της μηχανής του αυτοκινήτου. Ο καταλύτης τώρα σαν εξάρτημα του αυτοκινήτου, έχει διαστάσεις λίγο μεγαλύτερες από ένα σιλανσιέ εξάτμισης και τοποθετείται στο σύστημα εξαγωγής των καυσαερίων (εξάτμιση) και αφαιρεί κατά ένα μεγάλο ποσοστό τις βλαβερές για τον άνθρωπο ουσίες που υπάρχουν στα καυσαέρια του αυτοκινήτου. Μέσα στον καταλύτη υπάρχει ένα πορώδες κεραμικό υλικό με πολύ μεγάλη επιφάνεια από την οποία περνάνε τα καυσαέρια και ενώνονται με το οξυγόνο. Με άλλα λόγια οξειδώνονται ή αν θέλετε «καίγονται».
Οταν ο καταλύτης φθάσει στο τέλος της ζωής του, πρέπει να αντικατασταθεί. Αν αυτό δεν γίνει, εκτός από το ότι είναι καρκινογόνος και επιτρέπει την εκπομπή ιδιαίτερα βλαβερών για το περιβάλλον ρύπων, ανεβάζει επίσης, σημαντικά την κατανάλωση και επηρεάζει αρνητικά τις επιδόσεις του οχήματος.
ΤΙ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΚΑΤΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟΙ ΚΑΤΑΛΥΤΕΣ ;
Αυτοί οι καταλύτες συλλέγονται και στέλνονται για ανακύκλωση σε μεγάλες υψικαμίνους ώστε η ποσότητα επαναπόκτησης των ευγενών μετάλλων να χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή καινούριων καταλυτών.
Ο ΚΑΤΑΛΥΤΗΣ , ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΜΕΝΟΣ Ή ΜΗ , ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ;
Δεν υπάρχει βασικά θέμα υγείας. Ο καταλύτης δεν είναι σε καμία περίπτωση φίλτρο ώστε να κατακρατεί βλαβερές ουσίες. Απλά μετατρέπει την σύνθεσή των καυσαερίων από βλαβερά σε μη βλαβερά στο μεγαλύτερο ποσοστό τους (90%).Οι καταλύτες αποτελούνται από ρόδιο (όχι ράδιο) , παλλάδιο και πλατίνα .Πρόκειται λοιπόν για ευγενή και ακριβά μέταλλα που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή κοσμημάτων, στην ιατρική, στην φαρμακοβιομηχανία ,στην ηλεκτρονική και σε πολλές ακόμη εφαρμογές.
1) ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ Σ’ ΕΝΑ ΚΑΤΑΛΥΤΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ;
- Πρέπει να ελέγχουμε τακτικά τα συστήματα ανάφλεξης κα τροφοδοσίας όπως επίσης και τα καυσαέρια ενός καταλυτικού αυτοκινήτου.
- Πρέπει να χρησιμοποιούμε συνθετικά λιπαντικά στην λίπανση του κινητήρα.
- Πρέπει να κάνουμε τακτικούς οπτικούς ελέγχους στο σύστημα εξαγωγής των καυσαερίων και στον καταλύτη ιδιαίτερα, για τυχόν διαρροές ή κτυπήματά του.
- Πρέπει μετά από ένα μεγάλο ταξίδι με το καταλυτικό όχημα να ξέρουμε ότι η θερμοκρασία του καταλύτη έχει ξεπεράσει τους 800 βαθμούς , και γι’ αυτό καλό είναι ν’ αφήσουμε το αυτοκίνητο να δουλέψει για λίγο στο ρελαντί ώστε να επανέλθει στην κανονική του θερμοκρασία.
- Πρέπει να τηρούμε προσεκτικά και με θρησκευτική ευλάβεια τους κανόνες και τις προδιαγραφές του κατασκευαστή στις ρυθμίσεις του κινητήρα.
2) ΤΙ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ, ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ Σ’ ΕΝΑ ΚΑΤΑΛΥΤΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ;
- Δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε σε καμία περίπτωση βενζίνη με μόλυβδο.
- Δεν πρέπει να πατάμε γκάζι όταν βάζουμε σε λειτουργία τον κινητήρα
- Δεν πρέπει να προσπαθούμε να βάλουμε μπροστά έναν καταλυτικό κινητήρα που είναι χαλασμένος , πάνω από 3 – 4 φορές. Καλό είναι να προσπαθήσουμε να εντοπίσουμε και να επισκευάσουμε πρώτα την βλάβη και μετά να ξαναπροσπαθήσουμε.
- Δεν επιτρέπεται να επαναλάβουμε τον έλεγχο που κάνουμε για να δούμε αν λειτουργούν όλοι οι κύλινδροι (τράβηγμα μπουζοκαλωδίων) πάνω από 2-3 φορές
- Δεν βάζουμε μπροστά ποτέ ένα καταλυτικό αυτοκίνητο σπρώχνοντας.